Hyvinvointialue on olemassa ihmisiä, ei hallintoa varten
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue aloitti reilut kolme vuotta sitten. Uusi organisaatio laskeutuimaakunnan päälle kuin avaruudesta tullut muukalainen, vailla ymmärrystä alueen historiasta,elämästä ja kulttuurista. Tyyli muistutti enemmän valloittajaa kuin kumppania. Kuntia ei kohdeltutasavertaisina kumppaneina. Tämä oli virhe. Se loi epäluottamusta ja vastakkainasettelua. Yhteistyön merkitys on viimein tunnistettu hyvinvointialueella. Kuntien perustehtävänä on edistää asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä yhteistyössä hyvinvointialueen…
