Eduskuntavaalit 2023

Eduskuntavaalit järjestetään 2. huhtikuuta 2023. Tule mukaan tekemään yhdessä Kokoomukselle kaikkien aikojen vaalitulosta Vaasan vaalipiirissä!

Pohjanmaan Kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaisiin voit tutustua näillä sivuilla. Pohjanmaan Kokoomus on asettanut täyden 16 ehdokkaan listan.

Sosiaali- ja terveysalan moniosaaja, opettaminen ja yrittäminen on tullut myös tutuksi. Nykyisessä työssä toimin hyvinvointi- ja henkilöstöpäällikkönä Kaskisten kaupungilla. Työni ovat olleet aina toimimista laajasti erilaisten verkostojen ja sidosryhmien kanssa.

Suomi tulee rakentaa sellaiseksi, että työssäkäynti on aina kannattavaa ja siitä ei rangaista. Meidän on huolehdittava, että suuryritysten kannattaa investoida Suomeen, joka synnyttää ympärilleen pienempiä yrityksiä luoden työllisyyttä ja talouskasvua.

Perusopetus on oltava keskiössä koulutuksesta puhuttaessa, koska jos siellä epäonnistutaan, on todellinen haaste saada jatko-opinnoissa opiskelijat osaamista vaativalle tasolle ja yrityksille on löydyttävä osaajia.

Tulevaisuuden sote-palvelut vaativat uudelleen miettimistä, jotta saamme palvelut oikea-aikaisesti ja ennaltaehkäisyyn painottuen järjestettyä. Ikääntyvän väestön palvelut tulee turvata. Kaikenikäisten syrjäytymisen ehkäisy, on panostus tulevaisuuteen.

Hiltula Mari

Hyvinvointi- ja henkilöstöpäällikkö, Kaskinen

Kampanjapäällikkö: Perjus Mikael 0400 868 571

Työpaikat luodaan kannattavissa yrityksissä missä osaaminen nostaa jalostusarvoa ja kansainvälistä kilpailukykyä. Vain tämä turvaa hyvinvointiamme. Alueellemme on syntymässä runsaasti uuden teknologian yritystoimintaa. Nyt tarvitaan kunta- ja maakuntarajoja ylittävää näkemystä ja yhteistyötä jotta voisimme täysin hyödyntää näitä mahdollisuuksia. – Tähän tarjoan kokemustani ja panostani.

Arbetsplatser och välfärd skapas av lönsamma företag med högt förädlingsvärde och internationell konkurrenskraft. Vi har industrietableringar på gång inom de nya teknologierna i vår region. Inför detta behövs visioner och samarbete över kommun- och landskapsgränser – Frågor jag ägnat mig åt inom näringsliv och politik, saker som engagerar mig.

Huhta Henrik

yrittäjä, KTM, Företagare Ekon.Mag. Kruunupyy/Kronoby

Kampanjapäällikkö: Dalvik Sixten 044 582 0441

Olen 45 –vuotias perheellinen 4 lapsen isä Kokkolan Lohtajalta. Maitotilalla kasvaneena olen oppinut maalaisjärjen käytön päätöksenteossa. Harrastan kotiseudun puolustamista Keski-Pohjanmaan maakuntajoukoissa ja toimeentuloni saan juustokattilan äärellä toimiessani juustomestarina perheyrityksessämme.

Me pohjalaiset olemme historiassa pitäneet oikeuksistamme huolta ja jos päättäjät ovat epäonnistuneet, niin teiltä on löytynyt aina oikeudentunnontajua, olette aina vaatineet ja puolustaneet sitä.

Keväällä on taas aika vaaleissa puolustaa niitä arvoja, jotka ovat meille tärkeitä. Jos saan teidän tukenne, olen valmiina niitä puolustamaan Suomen eduskunnassa.

Jukkola Janne

maaseutuyrittäjä, Kokkola

Kampanjapäällikkö: Haimakainen Pentti 050 5375 775

Palomies Sami – insinööritason työmies. Amatimies, kuten JVG rallattaa. Jalat maassa ja maalaisjärki päässä, mutta silti ehtymättömällä uteliaisuudella ajassa kiinni.

Keskinen Sami

palomies, rakennusmestari, Kurikka

Kampanjapäällikkö: Autio Aku 050 4087 141

Arkirohkea muutosmotivaattori. Ihmisten kohtaamisen ammattilainen, yrittäjä, sairaanhoitaja ja perheterapeutti. Perhe on elämän perusyksikkö, avoimuus ja rohkeus arvoina.

Koivula Riitta

soteyrittäjä, perheterapeutti, Kauhajoki

Kampanjapäällikkö: Tamsi Satu 050 3498 371

Koski Susanna

yksityisyrittäjä, HTM, Vaasa

Kampanjapäällikkö: Puisto Aatu 040 2186 990

Olen 40-vuotias sähköalan yrittäjä Ilmajoelta. Vuosina 2015-2022 osallistuin lukuisiin kertausharjoituksiin pääasiassa Oulun Hiukkuvaarassa. Reservinarvo on ylikersantti. Kriisinhallinta tehtävissä olin Kosovossa vuosina 2004-2005.

Helmikuussa 2023 tulee 15-vuotta yrittäjyyttä täyteen. Vuosien mittaan on tullut hyvin tutuksi niin yksinyrittäminen kuin mikro-yrittäminenkin ja tietenkin työllistämisen haasteet muuttuvissa suhdanteissa.

Näkemystä ja kokemusta tuottavasta yrittämisestä tarvitaan valtavasti eduskunnassa. Suomi elää käytännössä yksityisestä tuottavasta yrittämisestä. Verotuksen keventäminen, työllistämisen helpottaminen ja byrokratian vähentäminen sekä ns. ”viron mallin”-mallin käyttöönotto yritysverotuksessa lisäisi varmasti investointeja Suomessa.

Arkijärjellä varustettu ja yhteistyökykyinen ”jalat maassa” -tyyppi.

Koskela Harri

yrittäjä, toimitusjohtaja, Ilmajoki

0400 661405

Vimpelin kunnanjohtaja, evp laivastoupseeri, laskuvarjojääkäri ja yrittäjä. Kunta-alan, ulko- ja turvallisuuspolitiikan asiantuntija. Diplomatian ja sotatieteiden maisteri, #kansanleijona.

Leijonanmieli Sam

kunnanjohtaja, evp. Yliluutnantti, Vimpeli

Kampanjapäällikkö: Kalijärvi Mikko 050 3717 349

Olen Jesse Luhtala, 29-vuotias Pohjanmaan Kokoomuksen puheenjohtaja Seinäjoelta. Yrittäjäperheen kasvattina ja yrittäjänä suomalainen työ, vapaus, sivistys ja mahdollisuuksien tasa-arvo ovat keskeisimmät arvot politiikkani tekemisessä.

Nuoreksi ihmiseksi olen kokenut politiikan tekijä. Kokemusta on karttunut niin opiskelijapolitiikasta, Seinäjoen kaupunginvaltuustosta kuin erilaisista Etelä-Pohjanmaan maakunnallisista tehtävistä ja Kokoomuksen järjestökentän johtavista tehtävistä.

Suomi on risteyskohdassa siinä, miten ja millaisilla arvoilla päätöksiä tehdään. Nykyhallituksen politiikalla olemme kestämättömällä tiellä. Suomen suunta on muutettava ja siksi olen ehdolla eduskuntavaaleissa 2023.

Luhtala Jesse

Yrittäjä, Seinäjoki

Luottamustehtävissä pidän tärkeänä omien arvojen mukaista toimintaa. Vuorovaikutus ja yhdenvertaisuus ovat kantavia periaatteitani.

Luoma Kai

rehtori, Vaasa

Kai Luoma Eduskuntaan! 2023

Kampanjapäällikkö: Saarikoski Sari 040 5586 058

Pohjalainen sydän sykkii yrittäjähenkeä. Sarjayrittäjä, toimitusjohtaja, Vaasan kaupunginvaltuuston 1. vpj.

Laajat verkostot omaava vahva vaikuttaja. Kokemusta politiikasta yli 15 vuoden ajalta paikallistasolta valtakunnan politiikkaan.

Mäki Tommi

yrittäjä, toimitusjohtaja, Vaasa

Kampanjapäällikkö: Karvonen Juha-Pekka 050 5549 993

Elänyt työnantajayrittäjän elämää 30 vuotta, läpi laman, taantumien ja kasvun aikojen. Johtanut Suomen suurinta elinkeinoelämän järjestöä, Suomen Yrittäjiä alueen-, valtakunnan- ja Euroopan tasolla. Toiminut lisäksi yli kaksikymmentä vuotta yhteiskunnallisissa tehtävissä.

Aviomies, isä ja pappa.

Mäkynen Jyrki

Yrittäjä, KTM, Seinäjoki

Kampanjapäällikkö: Koskipalo Niina 050 4300 792

Kansanedustaja, terveystieteiden tohtori. Peruspalvelu-, sosiaali- ja terveys-, liikenne- ja kunta- sekä sisäministeri vv. 2007-2018. Eduskunnan puhemies vv. 2018-19.

Risikko Paula

Kansanedustaja, TtT, Seinäjoki

Kampanjapäällikkö: Vettenranta Pirkko 050 5305 804

Olen liikunnanopettaja (LitM) Annu Ridanpää-Taittonen Kuortaneelta. Päivätyökseni koulutan liikuntaneuvoja-opiskelijoita Kuortaneen Urheiluopistolla.

Pitkäaikainen kokemus päätöksenteossa niin paikallisella kuin maakunnallisellakin tasolla antavat uskoa kykyyn vaikuttaa isommallakin areenalla.

Intohimoni on levittää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ilosanomaa. Me suomalaiset tarvitsemme sitä juuri nyt enemmän kuin koskaan. Erityisesti kannan huolta lasten ja nuorten fyysisen kunnon ja oppimistulosten laskusta. Tiedossa on, että liikunnallinen elämä ja koulumenestys kulkevat käsi kädessä.

Ratkaisukeskeinen ja yhteistyöhakuinen toimintatapa tuottavat mielestäni parhaan tuloksen.

Tarvitsemme edelleen naisia ja miehiä rinnakkain rakentamaan tasa-arvoista ja TERVETTÄ Suomea.

”Ei haukuta muita, mutta kehutahan omia”

Ridanpää-Taittonen Annu

Liikunnanopettaja (LitM), kouluttaja, Kuortane

Kampanjapäällikkö: Taittonen Topi 050 3744 796

Kansanedustaja, kasvatustieteiden maisteri. Lehtori, rehtori ja koulutoimenjohtaja 1993-2011. Sidosryhmäjohtaja 2015-2019. Sivutoiminen maanviljelijä vuodesta 1998.

Sankelo Janne

kansanedustaja, KM, Kauhava

Kampanjapäällikkö: Lillbacka Veli-Matti 050 5575 387

Lapualainen, maatilan poika Menkijärveltä. Yrittäjä, toimittaja, keksijä. Perheenisä. Reservin kapteeni.

Avustus- ja seuratyö. Musiikki, urheilu ja kulttuuri.

Seppälä Harri

yrittäjä, Lapua

Harri Seppälä (harriseppala.fi)

Kampanjapäällikkö: Manu Ensio 040 7362 620

Kokoomuslaisen kampanjan vahvuus Pohjanmaalla on aina ollut ahkera järjestöväen toiminta. Sitä tarvitaan taas.

Ota rohkeasti yhteyttä ehdokkaisiimme tai heidän tiimeihinsä ja tule mukaan vaalityöhön! Nähdään vaalikentillä!