Pohjanmaan Kokoomus: Raideliikenteen kehittämiseen tarvitaan rohkeita päätöksiä
Vielä hallitusohjelman julkaistaessa puhuttiin hyvinkin positiiviseen sävyyn kolmen suurimman raidehankkeen etenemistä. Nyt hallitusvastuun painaessa liikenne- ja viestintäministeri Marinin mukaan Tampereen ja Turun tunnin junayhteyksiin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti. Realismi tavoitteen suuruudesta on nyt myös selvinnyt Marinille.
Hallituksen asettaman kunnianhimoisen ilmastotavoitteen asettaminen vaatii toimia sekä taloudellisia panostuksia. Nähtäväksi jää uskaltaako hallitus niitä toteuttaa.
Pääradan kehittäminen on koko Pohjanmaalle yksi tärkeimmistä panostuksista ja valmistelu on käynnistettävä pikaisesti kokonaisuutena.
Tampere–Seinäjoki-väli on Suomen vilkkain yksiraiteinen rataosuus, jolla kulkee vuosittain 2,6 miljoonaa matkustajaa. Seinäjoen ja Kokkolan välillä on enemmän matkustajia kuin Helsingin ja Turun välillä. Nämä kertovat paljon pääradan merkityksestä ja tärkeydestä.
Suomen taloutta voidaan vahvistaa kytkemällä kaupunkiseudut vahvemmin toisiinsa nopeilla junayhteyksillä. Yksiraiteinen osuus Seinäjoelta etelään toimii pullonkaulana koko Pohjanmaan kehittymiselle.
Rataosuus tarvitsee kiireellisesti kakkosraiteen. Yksiraiteinen rata on häiriöherkkä, eikä kapasiteettia ole mahdollista nostaa. Yhteysvälin rakentaminen kaksiraiteiseksi kasvattaa kapasiteetin noin kolminkertaiseksi ja parantaa huomattavasti junaliikenteen sujuvuutta myös muilla rataosuuksilla. Kaksoisraide mahdollistaisi Seinäjoen ja Tampereen välisen matkan noin 40 minuutissa. Pääradan on oltava nopea, jotta tuo kasvua niin henkilöliikenteeseen kuin myös kilpailuetua tavaraliikenteeseenkin.
Maakunnallisesti haaste raideliikenteessä on myös se, etteivät junat pysähdy kaikilla asemilla. Pohjanmaan kannalta tärkeät pysäkit ovat mm. Parkano, Lapua, Kauhava ja Pännäinen. Radanvarrelta on päästävä nopeiden junien kyytiin esimerkiksi paikallisilla yhteyksillä. Tämä junien ohikiitäminen on vastoin hallitusohjelman ideologiaa kestävästä kehityksestä.
Osana päärataa tulee myös Vaasa-Seinäjoki -väliä kehittää. Mikäli rataosuudelle rakennetaan 4 junien kohtaamispaikkaa ja tasoristeyksiä vähennetään, voi matka-aika olla tulevaisuudessa alle puoli tuntia. Näiden hankkeiden myötä raideliikenteeseen saadaan erittäin suuri hyöty ajallisesti. Raideosuuden kehittäminen on ehdoton edellytys kaupunkien välisen työmatkaliikenteen lisäämiseksi ja vilkkaasta satama- sekä lentoliikenteestä sekä vientikaupasta tunnetun Vaasan kytkemiseksi osaksi pääradan kasvukäytävää.
Koko Pohjanmaan kannalta on tärkeää, että tahtoa hankkeiden eteenpäin viemiseksi löytyy.