Valuvika
Pohjanmaan hyvinvointialueessa, kuten myös maakunnassa, on valuvika ja se kostautuu kustannuksina. Maakuntaveron mahdollisuus avasi portit uudelle hallintohimmelille, missä ihmisten terveydestä ja hoivasta tuli sivuseikka. Hyvinvointialue vahvisti maakuntaa samaistumalla maantieteellisesti. Samaan pyritään työvoima- ja elinkeinopalvelujen siirrolla maakuntaa kattaviksi. Ihmisten vakiintuneet asiointi- ja työpendelöintikäytänteet jäivät vaille huomiota.
Hyvinvointialueen sisäisen dynamiikan ja etäisyyksien takia tällä kuitenkin on hintansa. Kruunupyy sai aiemmin kaiken palvelunsa SOITEn tuottamina ja Pietarsaarikin käytti SOITEn palveluja enimmillään 11 miljoonan edestä. Tätä ”vuotoa” on pyritty tyrehdyttämään tarjoamalla vastaavia palveluja Pietarsaaressa ja ohjaamalla potilaita Vaasaan. Nyt kun näitä palveluja karsitaan Pietarsaaressa ihmiset äänestävät jaloillaan ja hakevat terveyspalvelunsa Kokkolasta.
Mitään suuria rakennemuutoksia ei ole odotettavissa tämän valtuustokauden aikana, joten käytetään korjaussarjaa. Säästötarve ei ole kuitenkaan poistunut mihinkään. Toistaiseksi kasassa on vain 40% lähes 100 miljoonan säästöpotista. Vastaavat virkamiehet ovat tehneet hyvin perusteltuja esityksiä, jotka nyt ovat joutuneet huutoäänestykseen missä äänekkäimmät ovat viemässä voiton. Tämä on kuitenkin nollasummapeli, missä vastaavat säästöt on löydettävä jostain muualta. Ilmeisesti ulkokehältä, periferiasta, kolmannesta sektorista sekä ulkoistetuista ja ostetuista palveluista.
Tavoite siirtää potilaat kevyempiin palvelumuotoihin on sinänsä oikein, mutta sinne olisi ensin tullut rakentaa kapasiteettia. Tilanne ei ole voinut tulla yllätyksenä. Jo aikaisessa vaiheessa tuotetut selvitykset ja konsulttiraportit kertoivat karun totuuden, mutta asiaan ei haluttu puuttua vaikka rahoitusvaje jo oli tiedossa.
Asiaa yritettiin hoitaa kauden alussa Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan välisellä sopimuksella. Tällä sopimuksella ei haettu säästöjä eikä se velvoittanut mihinkään, vaan se määritteli paremminkin reviirin rajat. Jos säästöjä oltaisiin haettu, sen sisältö olisi ollut täysin toinen.
Nyt työryhmä pohtii keskussairaaloiden asemaa, sieltä voisi nousta uusia avauksia. Ongelmia tuottavat viranomaisvastuut ja hyvinvointialueen järjestämisvastuu. Näitä kuitenkin tulkitaan liian kirjaimellisesti, eikä nähdä mahdollisuuksia. Käytännön hoivan osalta ei pitäisi olla vaikeuksia ulkoistaa pohjoisen osioita SOITElle koska SOITE on osoittanut toimivansa kustannustehokkaasti. Voisi olla jopa Pohjanmaalle halvempi vaihtoehto. Vastaväite yleensä on että ”Pohjanmaa joutuu joka tapauksessa ylläpitämään kapasiteettia näille potilaille, kapasiteettia jota ei sitten käytetä”. Mutta joutuuko, jos asiasta sovitaan sitovalla tavalla ja sopivan työnjaon puitteissa?
Olemme ajautumassa tilanteeseen, missä joko määritellään aluerajat palvelujen kannalta uudestaan tarkoituksenmukaisemmalla tavalla tai sitten yhdistämme hyvinvointialueita. Joka tapauksessa joudumme kuitenkin saneeraamaan ja tehostamaan toimintojamme ennen sitä.
Potilaskato SOITEn alueelle johtaa tilanteeseen, missä Sote-uudistuksen tavoitteet terveys- ja sosiaalipalvelujen integroinnista eivät käytännössä toteudu pohjoisella alueellamme. Ei myöskään poliittinen vaikuttaminen potilaitten saamaan palveluun, kuten uudistus edellyttää.
Joko itse haemme nyt rakentavia ratkaisuja tai sitten joku muu sanelee niitä meille ja silloin lähdetään toiminnallisesta tarkoituksenmukaisuudesta ei puoluepoliittisista kunnianhimoista. Valinta on meidän.
Henrik Huhta
Aluevaltuutettu
Kokoomuksen Pohjanmaan aluevaltuustoryhmä