Tuomas Tikkanen

Motto: Koti, Eurooppa, isänmaa.

Lappeenrannasta kotoisin oleva Tuomas työskentelee kokoomuksen eduskuntaryhmän tiedotussihteerinä ja toimii Eurooppalaisen Suomen varapuheenjohtajana. Aiemmin Tuomas on puheenjohtanut Eurooppanuoria ja toiminut pitkään luottamustehtävissä useissa järjestöissä. Hän on nähnyt suomalaista ja eurooppalaista yhteiskuntaa laajasti, ja haluaa vaikuttaa paremman Euroopan puolesta eurovaaliehdokkaana. Suomi tarvitsee vahvaa Eurooppaa, sillä vain vahvassa Euroopassa Suomi voi olla aidosti itsenäinen. Tulevaisuuden maailman suuret haasteet ratkaistaan kansainvälisessä yhteistyössä, ja meille suomalaisille luontaisin toimintaympäristö on Eurooppa ja EU.

Kokoomuksen eurovaaliehdokkaat

Paula Aikio-Tallgren

Motto: Dynamiikkaa EU:n reuna-alueelta - Paula Aikio-Tallgren.

Paula Aikio-Tallgren on torniolainen vähittäis,-tukku,-ja maahantuontialan yrittäjä (eMBA, s.1963). Paula on toiminut kuntapäättäjänä ja maakuntavaltuutettuna sekä lukuisissa valtakunnallisissa luottamustehtävissä, kuten Suomen Yrittäjissä, Lapin Yrittäjissä, Kuntien takauskeskuksessa ja Finnveran hallintoneuvostossa. Paulan sanomaa eurovaaleissa on EU:n pohjoisten alueiden dynamiikan korostaminen sekä eurooppalaisen yrittäjyyden edistäminen.

Hans Adolf Ehrnrooth

Motto: Turvallisen ja vakaan Euroopan puolesta.

Ehrnroothilla on takanaan yli 30 vuoden ura Puolustusvoimissa. Hän on työskennellyt mm. suurlähetystöissä sekä Brysselissä että Pariisissa, kriisinhallintajoukon komentajana Tchadissa, YK-sotilastarkkailijana sekä lukuisissa muissa kansainvälisissä tehtävissä. Koulutukseltaan hän on yleisesikuntaupseeri ja sotilasarvoltaan everstiluutnantti.

Matilda af Hällström

Motto: Aidosti kansainvälinen

Brysselissä palkitaan piinkova asiantuntijuus ja verkostoituneisuus; jos et istu pöydässä, olet ruokalistalla.

Olen kokoomuksen kansainvälisten asioiden sihteeri ja väitöskirjatutkija. Työskennellessäni Kiinan maaseudulla, EU:n ytimessä virkamiehenä ja Pohjoismaisen yhteistyön parissa olen oppinut suomalaisten arvojen merkityksen. Nyt haluan vaikuttaa Suomen asemaan unionissa.

Kohtaamme Suomessa haasteita, jotka eivät ole ratkaistavissa Arkadianmäellä. Maahanmuutto, ilmastonmuutos ja turvallisuus ovat rajat ylittäviä haasteita, jotka vaativat rajat ylittäviä ratkaisuja.

Kuka: Matilda af Hällström, kansainvälinen espoolainen

Mitä: Konkreettisia ratkaisuja kiperiin ongelmiin

Miksi: Vaikuttamalla EU:ssa, vaikutat arkeesi

Kari Kallonen

Motto: Kari Kallonen - Positiivisen kautta ratkaisuihin.

Teollisuusneuvos Kari Kallonen tulee politiikkaan uutena ja tuoreena tekijänä. Hänen vuosikymmenien yrittäjäkokemus, kulttuurin ja taiteen tekijä sekä vankkumaton maanpuolustustahto, pitävät jalat maassa, mutta katseen ylhäällä. Mitäs jos välillä ajateltaisiinkin mitä Eurooppa antaa meille?

Jyrki Koivikko

Motto: Suomen talouden, sivistyksen ja turvallisuuden tae on vahva ja yhtenäinen Euroopan unioni.

Kouluneuvos, teologian maisteri Jyrki Koivikko on mikkeliläinen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) hallituksen puheenjohtaja ja  kaupunginhallituksen jäsen. Hän on luterilaisen kirkon  yhteiskuntasuhteiden kappalainen ja mm. ranskan kielen taitoinen mustan vyön judoka.

Eija-Riitta Korhola

Motto: Eurooppaa johdetaan tiedolla ja arvoilla, ei paniikilla

Eija-Riitta Korhola on ollut europarlamentaarikko 15 vuoden ajan, 1999-2014, päävaliokuntinaan ympäristö-, energia ja teollisuus sekä sisämarkkinat, jossa hän toimi varapuheenjohtajana. Viime vuosina hän on työskennellyt clean tech –yritysten parissa hallitusammattilaisena, Japanin hallituksen ilmastofoorumin ICEFin johtoryhmän jäsenenä sekä vierailevana vanhempana tutkijana Pekingin Tsinghua-yliopistossa. Korhola on myös kansainvälisen ihmisoikeusjärjestö First Step Forumin puheenjohtaja. Koulutukseltaan hän on filosofian tohtori.

Piia Kurki

Motto: Suomen etu edellä.

Persoonallisuuteni, uskaliaisuuteni ja suomalaisuuteni on rakentunut asuinpaikkojeni, perheeni, työelämäni ja oppimiskokemuksieni kautta. Vaalipuheiden sijaan edustan rehellisiä mielipiteitä, joita en pelkää kertoa ääneen. Minulla on vankka näkemys siitä, mitä on olla suomalainen ja siitä, miten Suomea pitäisi edustaa. Olen Pohjois-Suomessa syntynyt ja kasvanut, asunut välillä Oulussa ja Tampereella, nykyisin asun Vantaalla. Teen töitä liiketoimintajohtajana suomalaisessa terveyttä ja hyvinvointia edustavassa yrityksessä, ja minulle suomalaisten terveys ja hyvinvointi on intohimo. Olen Vantaalla kaupunginvaltuutettu, ja olen perehtynyt erityisesti sote-asioihin, työllisyyteen sekä maahanmuuttoon liittyviin kysymyksiin. Olen myös aktiivisesti mukana Nuorkauppakamarin toiminnassa. Tunnen hyvin Suomea Lapista pk-seudulle, ja uskon tämän olevan etu EU:n päätöksenteossa, sillä haluan asettaa eurovaalityössäni Suomen edun edelle. Kannatan jämäkkää maahanmuuttolinjaa sekä suomalaisille tärkeän työn, koulutuksen ja teollisuuden huomioimista EU-politiikassa. Olen koulutukseltani sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja sekä suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon sosiaali- ja terveysalan johtamisesta.

Heikki Niemeläinen

Motto: Talouskuri vei umpikujaan; pohjoismainen hyvinvointivaltio on tie eteenpäin Euroopalle.

Heikki Niemeläinen on toiminut vuodet 1985–2006 Joensuun yliopistossa opetus-, tutkimus ja johtotehtävissä ja vuodesta 2001 alkaen Kuntien takauskeskuksen toimitusjohtajana Helsingissä. Kokoomukseen Niemeläinen liittyi vuonna 1987 ja oli rakentamassa Kokoomuksen uutta nousua Kokoomuksen puoluehallituksen jäsenenä vuodet 2004–2006. Koulutukseltaan Niemeläinen on yhteiskuntatieteiden tohtori (kansantaloustiede).

Mikko Ohela

Motto: EU-vaikuttamisen ammattilainen

Mikko Ohela on EU-asioihin erikoistunut konsulttiyrittäjä, joka on työskennellyt niiden parissa läpi uransa. Hän on tehnyt töitä suomalaisen metsäteollisuuden palveluksessa, Euroopan komissiossa, EFTAssa ja elinkeinoelämän järjestöissä. Ohelan juuret ovat Lappeenrannassa. Koulutukseltaan hän on valtiotieteen maisteri.

Sirpa Pietikäinen

Motto: Vaurasta, inhimillistä ja ekologista Eurooppaa rakentamassa.

Sirpa Pietikäinen on ollut europarlamentaarikkona vuodesta 2008. Kuluneella kaudella hän on ollut jäsen parlamentin talous- ja raha-asioiden valiokunnassa, suhteista Kiinaan vastaavassa valtuuskunnassa ja varajäsen useissa valiokunnissa. Pietikäinen on ollut kokoomuksen kansanedustaja ja ympäristöministeri. Koulutukseltaan hän on kauppatieteiden maisteri.

Mikael Ropo

Motto: Roposi Suomen asialla!

Mikael on 26-vuotias kaupunginvaltuutettu Porista. Hän on aikaisemmin ollut ehdolla eduskuntavaaleissa ja toiminut neljä vuotta Satakunnan Kokoomuksen varapuheenjohtajana.
Ammatiltaan Ropo toimii yrittäjänä ja toimitusjohtajana kansainvälistä kauppaa harjoittavassa Ropo Garden Oy:ssä. Ropo uskoo, että Suomi tarvitsee nuoren ja nälkäisen poliitikon Euroopan parlamenttiin. Hänellä on laaja kokemus kansainvälisestä kaupasta ja on asunut vuoden ulkomailla. Parlamentissa Ropo tulisi erityisesti kiinnittämään huomiota turvallisuuteen, Suomalaisten yritysten kilpailukyvyn parantamiseen ja järkivihreään ilmastopolitiikkaan.

Aura Salla

Motto: Järkevämmän Euroopan unionin puolesta

Aura Salla työskentelee ulko- ja turvallisuuspolitiikan neuvonantajana EU-komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin erityisneuvonantajatiimissä. Aiemmin Salla on työskennellyt muun muassa EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen kabinetin jäsenenä ja yksityisellä sektorilla EU-viestintään erikoistuneena konsulttina ja projektipäällikkönä. Koulutukseltaan hän on EU-politiikkaan erikoistunut valtiotieteiden maisteri ja tohtorikoulutettava Turun yliopistosta. Salla on kotoisin Lappeenrannasta ja asunut aikuisikänsä Helsingissä ja ulkomailla.”

Petri Sarvamaa

Petri Sarvamaa nousi EU-parlamenttiin vuonna 2012. Sarvamaa on parlamentin budjettivaliokunnan varapuheenjohtaja ja talousarvion valvontavaliokunnassa EPP-ryhmän puheenjohtaja. Ennen politiikkaan lähtöä Sarvamaa teki uraa toimittajana Ylen uutis- ja ajankohtaistehtävissä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden kandidaatti.

Kimmo Sasi

Motto: EU-suomalainen

Kimmo Sasi on kokoomuslainen konkaripoliitikko. Tamperelainen Sasi oli kokoomuksen kansanedustaja vuosina 1983–2015. Sasi on toiminut myös liikenne- ja viestintäministerinä sekä ulkomaankauppaministerinä. Koulutukseltaan Sasi on oikeustieteen kandidaatti ja diplomiekonomi.

Janika Takatalo

Motto: Sinivihreä, moderni ja asiantunteva uudistaja

Janika Takatalo on 26-vuotias Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunnan puheenjohtaja. Hän on myös Turun kaupunginvaltuutettu, Varsinais-Suomen maakuntavaltuutettu ja nuorisolautakunnan puheenjohtaja. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri, joka valmistelee parhaillaan tutkimussuunnitelmaa jatko-opintojaan varten. Takatalo toimii myös sivutoimisena yrittäjänä toiminimensä kautta.

Pirkko Vihko

Motto: Tietoa, kokemusta ja rohkeutta tehdä!

Pirkko Vihko on professori ja lääkäri, jolla on pitkä kotimainen ja kansainvälinen työkokemus mm. Nokia Oyjn, Maailman terveysjärjestön (WHO) ja EUn asiantuntijatehtävissä. Koillismaalainen Pirkko haluaa EUn mahdollisuudet suomalaisten käyttöön ja Pohjois-Suomen EUn kartalle.

Henna Virkkunen

Motto: Kaurapuurolla kasvanut Euroopan uudistaja.

Henna Virkkunen on ollut europarlamentaarikko vuodesta 2014. Virkkunen on jäsen teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnassa ja varajäsen liikenne- ja matkailuvaliokunnassa. Jyväskylästä kotoisin oleva Virkkunen on ollut kokoomuksen kansanedustaja ja opetusministeri, kunta- ja hallintoministeri sekä liikenne- ja kuntaministeri.

Sami Yli-Rahnasto

Motto: Puhtaan ruoan ja elinvoimaisemman maaseudun puolesta

Sami Yli-Rahnasto (s.1966) on kotoisin Kauhajoelta. Hän on toiminut sikatilallisena kotitilallaan Etelä-Pohjanmaalla jo yli 20 vuoden ajan. Yli-Rahnastolla on pitkä vaikuttajaura kunnallisissa ja maakunnallisissa organisaatioissa sekä tuottajajärjestön eri tehtävissä. Koulutukseltaan hän on agrologi.

Leena Zittling

Motto: Suomi takaisin Euroopan eturiviin.

Leena Zittling on kansainvälisesti tunnettu pienyritysten puolestapuhuja ja hyvinvoinnin edistäjä. Hän on toiminut Euroopan Komission ja Pohjola Nordenin rahoittamissa tilaisuuksissa avainluennoitsijana sekä jäsenenä kansainvälisten yrittäjyys-, innovaatio- ja kilpailukykyorganisaatioiden hallituksissa ja kansainvälisissä neuvontaryhmissä. Zittling on Kokoomuksen valtakunnallisen järjestötoiminnan verkoston puheenjohtaja, terveystieteilijä (kansanterveys) ja yhteiskuntatieteilijä (terveystaloustiede, johtaminen).