Lahti Daniel

Syntymävuosi: 1987

Puhelinnumero: 044 776 0773

Daniel Lahti on 27-vuotias vaasalainen kauppatieteilijä, kaupunginvaltuutettu ja Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja.

Puheenjohtajana hän tuottaa visioita ja näkemyksiä kansallisen koulutuspolitiikan kehittämiseksi. Danielilla on jo valmiit väylät vaikuttamiseen, ja asioiden eteenpäin vieminen on hänelle tuttua.

Monipuoliset työtehtävät ovat tuoneet perspektiiviä päättäjänä toimimiseen. Erityisen arvokkaina Daniel pitää kokemuksiaan hoiva-alalta. Työskentely kehitysvammaisten hoitajana osoitti, miten päivittäinen välittäminen ja huolenpito ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita. Laatuinsinöörinä työskentely puolestaan havainnollisti, miten valtavat mahdollisuudet Suomella on cleantech-alalla.

Muut ehdokkaat Vaasan vaalipiirissä

Hakola Taija

Kotitalousteknikko

Kotipaikka: Kauhajoki

Puhelinnumero: 040-5571106

Taija on pian 68-vuotias kotitalousteknikko Kauhajoelta.

Työuran aikana hän on ollut erilaisissa neuvontatehtävissä ja viimeiset vuodet Kauhajoen kaupungin palveluksessa Sanssinkartanon emäntänä, josta jäi eläkkeelle 2012.

Hän on toiminut pitkään Kauhajoen kaupunginvaltuuston ja –hallituksen sekä kirkkovaltuuston ja –neuvoston jäsenenä sekä maakunnallisissa luottamustehtävissä. Taija on Kauhajoen Kansallisten Seniorien puheenjohtaja. Yhteisten asioiden hoitaminen ja monien yhdistysten toiminta on edelleen tärkeä osa hänen aktiivista elämäänsä.

Taija on arkielämän asiantuntija.

Heinonen Ilmari

Arkkitehti

Kotipaikka: Pietarsaari

Puhelinnumero: 041-7577 903

Ilmari on 65-vuotias, eläkkeelle siirtynyt kaupunkisuunnittelija(arkkitehti), joka on toiminut mm. Vaasan lääninhallituksessa, Vaasan apulaiskaupunginjohtajana ja yrittäjänä.

Hänen vahvuusalueitaan ovat yhdyskuntarakennekysymykset, kaavoitus- ja lupa-asiat sekä ympäristö. Ilmari istuu Pietarsaaren kaupunginvaltuustossa, kokoomuksen edustajana.

Heinonen Marko

Myyntipäällikkö

Kotipaikka: Vaasa

Puhelinnumero: 050-3596 441

Marko on 44-vuotias syntyperäinen Vaasalainen. Perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi nuorta poikaa. Marko on toisen kauden kaupunginvaltuutettu, sekä vapaa-aikalautakunnan ja työllistämistoimikunnan puheenjohtaja.

Hän on aktiivinen kuntourheilija sekä urheilun taustavaikuttaja. Reserviläisliiton jäsen, ja Vaasan kielikylpy-yhdistyksen jäsen.

Kallis Bjarne

Valtiotiet. maist. - pol. mag.

Kotipaikka: Kokkola

Puhelinnumero: 050-511 3042

Bjarne Kallis on hankkinut arvokasta kokemusta yritysmaailmasta, opetusalalta ja politiikasta. Hän on toiminut konttorinhoitajan, yrittäjänä kauppaoppilaitoksen opettajana ja rehtorina. Kokkolan kaupunginvaltuustossa hän on istunut 40 vuotta ja eduskunnassa 20 vuotta.

Bjarne Kallis tunnetaan työn ja yrittäjyyden puolestapuhujana, tiukan talouspolitiikan kannattajana ja kristillisten arvojen puolustajana.

Karjalainen Olli-Pekka

Valtiotieteiden kandidaatti, projektipäällikkö

Puhelinnumero: 040-7545 109

Olli-Pekka on valtiotieteiden kandidaatti Seinäjoelta, hän työskentelee Kuortaneen urheiluopistolla kansainvälisen kasvun hankkeen projektipäällikkönä.

Hän on Seinäjoen kaupunginvaltuutettu ja liikuntalautakunnan puheenjohtaja, Etelä-Pohjanmaan liiton maakuntavaltuutettu, Suomen Olympiakomitean hallituksen jäsen ja Urheilijayhdistyksen puheenjohtaja.

Olli-Pekan perheeseen kuuluu vaimo, ja kaksi alle kouluikäistä poikaa.

Koski Susanna

HTM, puheenjohtaja

Kotipaikka: Vaasa

Puhelinnumero: 045-6319 707

Kurikka Leena

Sosionomi, yrittäjä

Kotipaikka: Kurikka

Puhelinnumero: 0400-906 646

Leena on maatalousyrittäjä, sosionomi, toimittaja ja homeopaatti. Hän asuu Kurikassa omalla hevostilallaan koiran ja kahdeksan hevosen kanssa.

Hänen mottonsa on: Maalaisjärkeä päätöksentekoon!

Maaseudun ja maaseutukaupunkien asiat ovat hänelle tärkeitä samoin kuin kotimaisen ruoan tuotanto ja kotimainen energia.

Mäki Jari

Yrittäjä

Kotipaikka: Ilmajoki

Puhelinnumero: 0400-654 888

Jari on 56-vuotias yrittäjä Ilmajoen Koskenkorvalta, syntynyt kuitenkin  Seinäjoen kauppalassa. Perheeseen kuuluu vaimo ja neljä lasta, joista nuorin täyttää tänä keväänä 18 vuotta, sekä  2 lastenlasta. Jari on ollut Ilmajoen kunnanvaltuustossa 2000-2012, kunnanhallituksessa 2008-2012. Lisäksi muutamissa lautakunnissa ja Seinäjoen koulutuskuntayhtymän valtuustossa. Nykyisin Etelä-Pohjanmaan Opiston johtokunnassa ja Ilmajoen Musiikijuhlien hallituksessa.

Harrastuksena Rotary toiminta, ja erityisesti Rotarien vaihto-oppilastoiminta.

Ojala Ville

Opiskelija, hall.yo.

Puhelinnumero: 040-7739 889

Ville Ojala on 25-vuotias opiskelija Seinäjoelta. Hän opiskelee hallintotieteitä Vaasan yliopistossa.

Hän toimii tällä hetkellä Pohjanmaan Kokoomuksen varapuheenjohtajana, Pohjanmaan Kokoomusnuorten varapuheenjohtajana, Kokoomuksen puoluevaltuutettuna ja Seinäjoen kaupungin nuorisolautakunnan varapuheenjohtajana.

Pöntinen Kai

Yrittäjä

Kotipaikka: Lapua

Puhelinnumero: 0500-555 969

Kaitsu on 51-vuotias perheenisä Lapualta. Yrittäjänä hän on toiminut jo 30 vuotta.

Kaitsu on pitkänlinjan kokoomuslainen. Hän on tällä hetkellä Lapuan kaupunginvaltuuston ja Etelä-Pohjanmaan maakuntavaltuuston puheenjohtaja. Sen lisäksi Kaitsulla on lukuisia kunnallisia, maakunnallisia, valtakunnallisia ja myös kansainvälisiä luottamustehtäviä.

Pitkästä poliittisesta urastaan huolimatta Kaitsu on ehdokkaana vasta toista kertaa, neljä vuotta sitten läpimeno oli lähellä, ääniä tuli liki 2700.

Kaitsun harrastuksiin kuuluu mm metsästys ja luonnon tarkkailu.

Teatteri näyttelemisestä katselemiseen on sydäntä lähellä.

Musiikillisesti kaikkiruokaisen Kaitsun jalka vipattaa erityisesti The Beatlesin tahtiin. Häntä voidaan pitää kaikenlaisen kulttuurin heavy userina!

Rantatalo Kirsi

Yrittäjä / företagare

Kotipaikka: Kristiinankaupunki

Puhelinnumero: 040-516 8384

Risikko Paula

Ministeri, terv.tiet. tri

Puhelinnumero: 050-511 3107

Paula Risikko on Alexander Stubbin hallituksen liikenne- ja kuntaministeri ja kolmannen kauden kansanedustaja. Hän on koulutukseltaan terveystieteiden tohtori, terveydenhuollon opettaja ja sairaanhoitaja. Hänellä on monipuolinen työkokemus eri puolilta Suomea. Paula on toiminut edellisissä hallituksissa sosiaali- ja terveysministerinä ja peruspalveluministerinä. Hän on toiminut myös lukuisissa luottamustehtävissä valtakunnan- , alue- ja paikallistasolla sekä järjestöissä.

Salo Petri

Ent. kansanedustaja

Kotipaikka: Kauhava

Puhelinnumero: 050-511 3089

Petri edusti pohjalaisia yhtäjaksoisesti kansanedustajana v. 1999-2011. Hän on hankkinut kokemusta eduskunnasta niin laki,- perustuslaki kuin hallintovaliokunnasta.

Lisäksi hän oli neljä vuotta mukana valtiovarainvaliokunnassa ja sen kahdessa merkittävässä jaostossa eli turvallisuus- ja liikennejaostossa. Lisäksi hän johti Alkon hallintoneuvostoa.

Petri tuntee hyvin myös vaalipiirimme kaikki maakunnat sekä kuntapolitiikan. Hänellä on kertynyt  kokemusta myös sairaanhoitopiirin hallituksesta sekä kotikuntansa (Alahärmä) valtuustosta. Tätä nykyä hän on uuden Kauhavan kaupungin valtuuston puheenjohtaja.

Salonen Harri

Sydänkirurgi, yrittäjä

Kotipaikka: Jalasjärvi

Puhelinnumero: 040-5566 798

Olen sydänkirurgi ja yrittäjä Jalasjärveltä. Olen pitkällä urallani päässyt työni kautta lähelle erilaisia ihmisiä ja heidän ongelmiaan. Olen ollut mukana kunta- ja maakuntapolitiikassa jo nuorukaisesta alkaen, aktiivisimmin viimeiset 10 vuotta. Olen ollut eduskuntavaaliehdokkaana myös vuonna 2007. Uskon päätöksiin ja toimintaan, pelkkä asioiden pyörittely ei vie meitä eteenpäin.

Päämääräni politiikassa on korjata talouteen, yrittäjyyteen, terveydenhuoltoon ja koulutukseen liittyvät epäkohdat, jotka rajoittavat mahdollisuuksiamme sekä yksilönä että valtiona.

Sankelo Janne

Kansanedustaja, varapj.

Kotipaikka: Kauhava

Puhelinnumero: 050-5120 519

Janne on 48-vuotias kokoomuksen ensimmäisen kansanedustaja ja puolueen varapuheenjohtaja. Koulutukseltaan hän on kasvatustieteiden maisteri. Janne on virkavapaalla Seinäjoen sivistyskeskuksesta erityisopetuksen rehtorin tehtävästä. Hän on myös sivutoiminen maanviljelijä. Perheeseen kuuluu vaimo, neljä lasta sekä koira.

Eduskunnassa Janne on kuluvalla kaudella toiminut kokoomuksen eduskuntaryhmän työvaliokunnassa. Hän on myös eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen ja valiokuntavastaava, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen sekä valtiovarainvaliokunnan liikenne- ja maatalousjaostojen jäsen.

Janne vaikuttaa myös Kauhavan kaupunginvaltuustossa. Aiemmin hän on toiminut Vaasan ja Kortesjärven valtuustoissa